8/10/13

Δεν μοιράζεται!!

Νίκος, 3 χρονών.


(Ο Νίκος είναι στην παιδική χαρά με τη μαμά του και έχει φέρει μαζί του τα παιχνίδια του, ένα τρακτέρ και μια μπουλντόζα. Ένα αγοράκι ίδιας ηλικίας τον πλησιάζει και θέλει να πάρει το τρακτέρ που παίζει. Ο Νίκος δεν του το δίνει)

- Έλα Νίκο μου, δώσε στο παιδάκι λίγο το τρακτέρ να παίξει
- Όχι

Μα παίζω, τώρα μόλις έβαλα τα χαλίκια μέσα!

- Έλα Νίκο μου τα καλά παιδάκια μοιράζονται τα παιχνίδια τους
- Όχι, παίζω

Γιατί δεν είμαι καλό παιδί;; Αφού παίζω τώρα. Ας είμαι κακός, δεν θέλω να το δώσω, παίζω

- Έλα Νίκο σε παρακαλώ, παίζεις τόση ώρα με το τρακτέρ, πάρε λίγο την μπουλντόζα να παίξεις
- Όοοοοχιιιι!!


Μα στη μπουλντόζα δεν μπαίνουν χαλίκια. Μόνο στο τρακτέρ μπαίνουν

- Νίκο είπαμε ότι θα τα φέρουμε τα παιχνίδια για να τα μοιράζεσαι, αλλιώς δεν θα ξαναφέρουμε παιχνίδια. Δώσε το τρακτέρ στο παιδάκι αλλιώς φεύγουμε
- Όοοοχιιι

Ναι είπαμε. Αλλά τώρα δεν θέλω, παίζω. Δεν θέλω να το δώσω τώρα

(Η μαμά παίρνει το τρακτέρ και το δίνει στον μικρό και δίνει τη μπουλντόζα στο Νίκο. Ο Νίκος το πετάει μακριά)

Αυτό το να μοιράζεσαι είναι απαίσιο, δεν μαρέσει καθόλου! Άλλη φορά θα πηγαίνω κάπου κρυφά να παίζω. Ή δεν θα φέρνω παιχνίδια. Ή θα τα κρατάω πάνω μου να μην μου τα πάρει κανένας


Με το που αρχίζουν τα παιδιά μας να περπατάνε θέλουμε να μοιράζονται. Θέλουμε να τους μάθουμε να μοιράζονται τα πράγματα τους και όταν δεν το κάνουμε ανησυχούμε. Θέλουμε να τους διδάξουμε την γενναιοδωρία,και το όμορφο συναίσθημα του μοιράσματος. Όμως αυτό που κάνουμε τις περισσότερες φορές είναι να επιβάλλουμε εμείς το μοίρασμα. Δηλαδή να μοιραζόμαστε εμείς τα παιχνίδια τους αντί για αυτά με σκόπο να τα διδάξουμε (και πολλές φορές να φανούμε καλοί γονείς). Αυτή η προσέγγιση όμως συνήθως δεν λειτουργεί. Τα παιδιά νιώθουν ότι το μοίρασμα είναι κάτι άσχημο και δυσκολεύονται να το κάνουν. Να πως θα μπορέσουμε να χειριστούμε την κατάσταση

(Το παιδάκι πάει να αρπάξει το τρακτέρ απο το Νίκο και ο Νίκος το αρπάζει με δύναμη)

- Νίκο μου, αν δεν θες να το δώσεις τώρα στο παιδάκι πες του ότι θα του το δώσεις όταν τελειώσεις το παιχνίδι σου. 

( Τι ωραίο μάθημα διεκδίκησης)

- Μόλις τελειώσω θα σου το δώσω
- Όχι τώρα τώρα το θέλω
- Ωω αγάπη μου είναι δύσκολο να περιμένεις ε;

(Ο μικρός πάει να αρπάξει το παιχνίδι από το Νίκο)

- Νίκο μου,αν δεν σου αρέσει που σου αρπάζει το παιχνίδι πες του να σταματήσει!
Ή
- Αγόρι μου, το ξέρω ότι σου είναι δύσκολο να περιμένεις τη σειρά σου αλλά δεν μπορώ να σε αφήσω να αρπάξεις το παιχνίδι από τα χέρια του Νίκου

(Μάθημα υπομονής)

 ( Ο Νίκος αφήνει το τρακτέρ και πιάνει τη μπουλντόζα)

- Αγάπη μου τελειώσες με το τρακτέρ; Το παιδάκι περιμένει να του το δώσεις όπως είπες
- Α ναι ναι. Να πάρτο
- Ωωωω ωραίο τρακτέρ!

Τελικά αυτό το μοίρασμα είναι ωραίο! Να παίξουμε μαζί!!

(Λίγο πιο μετά ένα άλλο παιδάκι πλησιάζει το Νίκο να πάρει τη μπουλντόζα)

- Θα σου το δώσω μόλις τελειώσω εντάξει
- Ναι
- Να τελείωσα, πάρτο!

(Ο Νίκος φεύγει χαρούμενος για την τσουλήθρα)


Τα παιδιά μας πρέπει να νιώσουν μόνα τους το ωραίο συναίσθημα της γενναιοδωρίας, να νιώσουν αυτό το ζεστό συνάισθημα του να μοιράζεσαι, να δίνεις χαρά στον άλλον. Εμείς πρέπει μόνο να τους διδάξουμε ότι έχουν το περιθώριο να επιλέξουν μόνα τους πότε θα δώσουν κάτι, ότι δεν τους πιέζουμε να κάνουν κάτι και να νιώσουν άσχημα. Επίσης μαθαίνουμε στα παιδάκια που περιμένουν, την έννοια της σειράς, την έννοια της υπομονής και την αίσθηση ότι αν περιμένεις παίρνεις αυτό που θέλεις χωρίς να δυσαρεστηθεί κανείς. Βέβαια εμείς πρέπει να μοιράζομαστε για να γίνουμε παράδειγμα στα παιδιά μας. Ας μην αγχωνόμαστε λοιπόν τόσο πολύ με το μοίρασμα


It's OK Not to Share and Other Renegade Rules for Raising Competent and Compassionate Kids, Heather Schumaker



8 σχόλια:

  1. Οι ιστορίες σου είναι καταπληκτικές. Ελπίζω να το συνεχίσεις. Είναι ό,τι πιο χρήσιμο έχω βρει στο internet σχετικά με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Μακάρι να υπήρχε κάτι αντίστοιχο και για τα προβλήματα των ενηλίκων. Καταπληκτική δουλειά! Ευχαριστώ για όσα μας προσφέρεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ τόσο πολύ για τα καλά σου λόγια. Πραγματικά χαίρομαι τόσο πολύ που σας βοηθάνε οι ιστορίες μου! Όσο με αφήνει ο μικρός μου θα συνεχίζω να διαβάζω για να σας γράφω ιστοριούλες να σας βοηθάνε.

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα

    Μια απορία… όταν βρισκόμαστε στην αντίπερα όχθη τι κάνουμε? Όταν δηλαδή το δικό μας το παιδί είναι αυτό που προσπαθεί να αρπάξει το παιχνίδι ενός άλλου παιδιού?

    Ευχαριστώ
    Κάρολ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εξαρτάται την ηλικία του. Εμείς δεν παρεμβαίνουμε στο παιχνίδι του παιδιού, εμείς προσπαθούμε να του κάνουμε κατανοητή την έννοια της ιδιοκτησίας για να μπορέσει να αντιληφθεί ότι το άλλο παιδάκι έχει δικό του παιχνίδι, και πρέπει να περιμένει

      Διαγραφή
  3. ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ.ΑΛΛΑ ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΑΥΤΟΥ ΠΟΥ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΚΑΙ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΡΑΞΕΙ ΚΑΤΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΡΟΠΟ ΑΠΛΑ ΠΙΕΖΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ ΝΑ ΤΟ ΔΩΣΕΙ.ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το παιδί μας κοιτάζει εμάς, εμείς είμαστε το σημείο αναφοράς, δεν παρεμβαίνουμε ποτέ στην επέμβαση μιας άλλης μητερας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπερα ! οταν το παιδι μας δεν ακουει , δεν συνεργαζεται, σε αυτα που του λες εκεινη την στιγμη..ειτε ειναι να περιμενει ειτε να μοιραστει οταν ειναι ετοιμο..και η επομενη αντιδραση του ειναι να χασει την ψυχραιμια του και να θελει να χτυπησει και να δαγκωσει το αλλο παιδακι τι κανουμε ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ηθελα επισης να πω οτι ειναι πολυ ωραια ολα οσα γραφεις και ξεκαθαρα και βοηθανε πολυ !!!! απλα ειμαι σε απογνωση και εγραψα κατευθειαν το προβλημα μου !

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ShareThis