18/9/13

Είναι πάντα άτακτη όταν είμαστε με κόσμο!

Σοφία, 4 χρονών

(Η Σοφία και οι γονείς της έχουν πάει επίσκεψη σε κάτι φίλους τους με ένα αγοράκι το Νίκο, ίδια ηλικία. Τα παιδάκια παίζουνε στο δωμάτιο του και αυτοί συζητάνε στο σαλόνι)

- Πώς πάει το Σοφάκι;
- Καλά μωρέ, λίγο άτακτη είναι αλλά προσπαθώ να την μαζέψω. Στον παιδικό είναι ήσυχη, στο σπίτι κάνει όλες της τις ζαβολιές
- Ναι καλά, η Σοφία φταίει. Άσε με ρε Νατάσα, αφού στο έχω πει, είσαι πολύ μαλακιά μαζί της. Σε έχει καβαλήσει. Εγώ της φωνάζω, της δίνω και μια στον πωπό και κάθεται σούζα.
- Ναι, εμμ, βρε Αντρέα μου, αφού το έχουμε συζητήσει, υπάρχουν και καλύτεροι τρόποι να αντιμετωπίσεις το παιδί σου.
- Να κάτι τέτοιες παπαριές διαβάζει στο ίντερνετ και μετά κάνει το παιδί κακομαθημένο
- Ο δικός μας είναι πολύ ήσυχος, και η δασκάλα μας λέει ότι είναι πολύ φρόνιμο παιδί. Αλλά δεν περνάει ποτέ το δικό του! Παιδί μου τα παιδιά αν καταλάβουν ότι είσαι θύμα, θα σε εκμεταλλευτούν. Θα σου πάρουν τον αέρα και μετά άστα να πάνε. Πρέπει να ξέρουν ποιός είναι ο αρχηγός! Και με το μπλα, μπλα, δεν βγάζεις, άκρη, πρέπει να την προσγειώσεις λίγο. Ο Αντρέας λέει δεν την βάζεις τιμωρία;; Ε μα ρε Νατάσα σοβαρολογείς;; Αν δεν μπει τιμωρία το παιδί, πως θα καταλάβει;; 
- Ναι έχετε δίκιο, πρέπει να είμαι λίγο πιο αυστηρή, αλλά έχω διαβάσει ότι..
- Μην διαβάζεις!! Στο έχω πει. Κλείστο το μαραφέτι. Εδώ σου λέω ότι ο Νίκος είναι τέλειο παιδί και το δικό σου είναι προβληματικό, άρα ζωντανό παράδειγμα. Το ξύλο βγήκε απο το παράδεισο, δεν λένε; Κάτι ξέρουν οι παλιοί!!
- Χαχαχαχαχα (γελάνε όλοι)


(Η Σοφία έρχεται απο μέσα κλαίγοντας)
- Μαμαααά!!! Ο Νίκος μου έριξε το αυτοκινητάκι στο κεφάλι!!
- Σοφάκι! Έλα δεν έπαθες τίποτα πως κάνεις έτσι; Έπαιζε ο Νίκος (η μαμά)

 Τι λέει η μαμά μου, της είπα ότι πονάω! Κλαίω, γιατί λέει βλακείες;

- Σοφάκι μου μήπως του έκανες κάτι και στο έριξε, ο Νίκος δεν τα κάνει αυτά. (μαμά του Νίκου)
- Ναι Σοφία, έλα τώρα άσε τις κλάψες και πηγαίντε να παίξετε. Αυτά τα κοριτσίστικα να μην είχες (ο μπαμπάς της Σοφίας)
- Μαμααααά!!;;;
- Έλα Σοφάκι μου, δεν μου αρέσει που κλαις με το παραμικρό, ο Νίκος μοιράζεται τα παιχνίδια του τόση ώρα. Σίγουρα κάτι θα έγινε και θα σου έριξε το αυτοκινητάκι

(Στο δωμάτιο του Νίκου)
- Νίκο, άντε πόνεσα!
- Χαχαχα!! Να μην πειράζεις το αυτοκίνητο μου!
- Καλά. Να παίξουμε παζλ;
- Δεν θέλω
- Θα παίξω εγώ

(Η Σοφία φτιάχνει το παζλ. Ο Νίκος πατάει τα παζλ και τα πετάει παντού)

- Νιιιιίκο, μηηηηη!
- Χαχαχαχα! Γιατί;; Δικά μου είναι!
- Δώστα πίσω
- Νια νια νια νια
- Έλαααα

(Η Σοφία πάει να πιάσει το παζλ από τα χέρια του και ο Νίκος την σπρώχνει. Η Σοφία τον δαγκώνει και ο Νίκος κλαίει και τρέχει στη μαμά του)

- Μαμααααά με δάγκωσεεεεε!!
- Ήμαρτον Σοφία, δεν το πιστέυω, για να δω αγοράκι μου. Πωπω θα μελανιάσει!!
- Μα μαμά με έσπρωξεεεε!
- Σοφία!!! Τιμωρία τώρα!!Να πας να κάτσεις εκεί στο σκαλί και να σκεφτείς τι έκανες!!

Τι;;; Μαμά;;;;;Δεν θέεελω;; Δεν με αγαπάει η μαμά μου!! Τι έπαθε;;

- Ναι Σοφία ολόκληρο κομάτι του έκοψες του παιδιού μου!! Να πας τιμωρία που κλαίς και από πάνω!!Να σε είχα εγώ!!Αλλά τέλος πάντων!
- Εγώ σας τα λέω, την έχει κακομάθει! Αν ήμουν εγώ στο σπίτι θα ήταν άλλο παιδί!

Λοιπόν τώρα θα πάρουμε μια μια τις απαντήσεις της μαμάς και θα της κάνουμε κάποιες ερωτήσεις.

- Πως πάει το Σοφάκι;
Καλά μωρέ, λίγο άτακτη είναι αλλά προσπαθώ να την μαζέψω. Στον παιδικό είναι ήσυχη, στο σπίτι κάνει όλες της τις ζαβολιές.

Μαμά πραγματικά το πιστεύεις αυτό ή πιστεύεις κάτι άλλο;

Εμμ, όχι δεν το πιστεύω, αλλά επειδή την ξέρω την Μαρία ότι θα μου την πει επειδή δεν βάζω τιμωρία τη μικρή, και είναι και ο άντρας μου εδώ μαζί μου, το λέω για να προλάβω καταστάσεις. Να δικαιολογήσω καμιά συμπεριφορά της για να μην φανώ πάλι ότι δεν την ελέγχω! Έχω τρελό άγχος μην κάνει τίποτα στον Νίκο.

Τι θα έλεγες αν απαντούσες ειλικρινά;

Ότι είναι μια κούκλα, ότι δεν την χορταίνω, ότι γουστάρω που έχει αρχίσει να δείχνει την προσωπικότητα της και ότι πραγματικά ανησυχώ γιατί είναι τόσο ήσυχη στον παιδικό. Μήπως τα στριμώχνουν τα παιδιά εκεί και δεν εκφράζονται;;

- Ναι καλά, η Σοφία φταίει. Άσε με ρε Νατάσα, αφού στο έχω πει, είσαι πολύ μαλακιά μαζί της. Σε έχει καβαλήσει. Εγώ της φωνάζω, της δίνω και μια στον πωπό και κάθεται σούζα.
-...Πρέπει να ξέρουν ποιός είναι ο αρχηγός! Και με το μπλα, μπλα, δεν βγάζεις, άκρη, πρέπει να την προσγειώσεις λίγο. Ο Αντρέας λέει δεν την βάζεις τιμωρία;; Ε μα ρε Νατάσα σοβαρολογείς;; Αν δεν μπει τιμωρία το παιδί, πως θα καταλάβει;; 
- Ναι έχετε δίκιο, πρέπει να είμαι λίγο πιο αυστηρή, αλλά έχω διαβάσει ότι..

Μαμά, από την απάντηση σου, φαίνεται ότι δεν θέλεις να δυσαρεστήσεις τον άντρα σου με τον οποίο έχετε διαφορετικές απόψεις και την φίλη σου

Ναι, η αλήθεια είναι ότι ο Αντρέας την αγαπάει πολύ τη Σοφία. Και είναι πολύ καλός οικογενειάρχης. Δουλεύει σαν το σκυλί για να τα φέρουμε βόλτα. Και ίσως να έχει και δίκιο. Δεν θέλω και να τον απογοητέυω, δεν την βλέπει και πολύ και ίσως να νιώθει ότι δεν του αφήνω το περιθώριο να επέμβει και αυτός στην διαπαιδαγώγηση της.  Η Μαρία συνέχεια με μειώνει και με κάνει να νιώθω ότι είμαι αδύναμη και ευαίσθητη. 

Αν πραγματικά δεν σε ενδιέφερε η άποψη του άντρα σου και της φίλης σου τι θα έλεγες;

Διαφωνώ απολύτως και με τους δύο. Η Σοφία μια χαρά καταλαβάινει χωρίς τιμωρίες και ξύλο. Έχουμε απόλυτη συνεννόηση και είναι αρκετά ικανή να αντιληφθεί αυτό που της λέω χωρίς καμία παραβίαση της αξιοπρέπειας της.



(Η Σοφία έρχεται απο μέσα κλαίγοντας)

- Μαμαααά!!! Ο Νίκος μου έριξε το αυτοκινητάκι στο κεφάλι!!
- Σοφάκι! Έλα δεν έπαθες τίποτα πως κάνεις έτσι; Έπαιζε ο Νίκος (η μαμά)

Συμφωνείς με αυτό που είπες; Προσωπικά σαν άνθρωπος;

Απάντησα έτσι γιατί το ήξερα ότι του άντρα μου δεν του αρέσει που κλαίει με το παραμικρό. Και για να δείξω στην Μαρία ότι δεν φταίει ο Νίκος. 

Δεν συμφωνώ καθόλου. Η Σοφία αν νιώθει ότι θέλει να κλάψει γιατί πονάει ας κλάψει. Κι εγώ πάντα εκφράζομαι όπως θέλω, και ναι κλαίω εύκολα. 


- Σοφία!!! Τιμωρία τώρα!!Να πας να κάτσεις εκεί στο σκαλί και να σκεφτείς τι έκανες!!

Αυτή σου η απάντηση;

Χμμ, αυτό μου βγήκε αυθόρμητα γιατί το έχω ακούσει και στην νταντά άμεσου δράσης, και απο τις φίλες μου. Το καρεκλάκι λένε είναι καλή τιμωρία. Και έτσι θα ευχαριστήσω και την Μαρία που νευρίασε με το Σοφάκι και ο άντρας μου θα χαρεί.

Έτσι θα αντιδρούσες;

Όχι, ξέρω ότι η Σοφία δεν δαγκώνει. Δεν έχει δαγκώσει ποτέ. Προφανώς έχει νευριάσει γιατί την μάλωσα πριν. Θα της έλεγα ότι δεν δαγκώνουμε και θα τη ρώταγα γιατί νόμιζε ότι έπρεπε να το κάνει αυτό


Τώρα, κοιτάξτε τις απαντήσεις. Όλες οι απαντήσεις για τις πραγματικές αντιδράσεις της Νατάσας μιλάνε για την ίδια την Νατάσα, για το πόσο καλός ή κακός γονιός είναι. Η Σοφία δεν είναι μέρος της απάντησης της. Οι ειλικρινείς απαντήσεις της μιλάνε μόνο για τη Σοφία.

Ας αφήσουμε απέξω το εγώ μας, και ας συγκεντρωθούμε στο παιδί μας. Δεν χρειάζεται να αποδείξουμε σε κανέναν τίποτα. Μόνο να διατηρήσουμε τη σύνδεση με το παιδί μας


"Your  Competent Child", Jesper Juul, family/lab
¨Δεν Υπάρχουν Τέλειοι Γονείς", Ιζαμπέλ Φιλιοζά, ΕΝΑΛΙΟΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ShareThis