25/4/13

Θυμός και αιτία

Κώστας, 4.5 χρονών


(Η μαμά του και ο Κώστας είναι σε ένα πάρτυ παιδικό
Ο Κωστάκης είναι όρθιος και μιλάει στη μαμά του που συνομιλεί με μια φίλη της όρθια.)
- Μαμά...έχω μύξες
-....
- Μαμαααά έχω μύξες!
-....
- Μαμά, μυυυύξες!!


Θα τις σκουπίσω πάνω μου και ας μην αρέσει στη μαμά μου, αφού η μαμά μου δεν με ακούει, με ενοχλούν που τρέχουν στο στόμα και δεν φτάνω το χαρτί.
...
Θέλω να βγω έξω, βαρέθηκα εδώ μέσα και δεν έχει κανένα παιχνίδι για μένα, έχει όλο κούκλες και τις βαριέμαι.Ο Μάνος όλο παίζει με την μπουλντόζα και δεν μου την δίνει. Θέλω να του την πάρω αλλά θα θυμώσει η μαμά του.Του τη ζήτησα αλλά δεν την δίνει. Δεν έχω με κάτι άλλο να παίξω και θέλω να πάω σπίτι. 
- Μαμά θέλω να φύγω.
- Κωστάκη μου όχι ακόμα, να σβήσουμε τα κεράκια
- Έλααα μαμαααά.
- Αγάπη μου λίγο ακόμα και μετά θα φύγουμε
Μα δεν θέλω να σβήσω κεράκια και έχω φάει πολύ, με πονάει λίγο το στομάχι μου. Μάλλον θέλω να κάνω κακά μου. Δεν ξέρω. Ουφ και τέτοια ώρα έχει και το αγαπημένο μου μίκυ μάους και το χάνω και βαριεεεέμαι!!
Θα πάω στον Μάνο να του ζητήσω την μπουλντόζα πάλι
- Μάνο να παίξω κι εγώ?
- Όχι, δικό μου
- Να πάρε να παίξεις με το κουβαδάκι, να βάλεις μέσα αυτά τα τουβλάκια
- Όχι δικό μου
- Θέλεις να παίξουμε μαζί?
- Όχι, φύγε, δικό μου
Δεν θέλει, είναι μικρούλης και θέλω να του την πάρω από τα χέρια. Τι να κάνω?
Θα ψάξω να βρω την μπάλα, κάπου είδα μια μπάλα. Α νάτη!
Ωραία θα κλωτσάω λίγο γιατί η μαμά μου μου έχει πει όχι μεγάλες κλωτσιές μέσα στο σπίτι.
Δεν βαριέμαι και τόσο τώρα. Ωωω κοίτα που την έστειλα.
- Έεεε μην μου παίρνεις την μπάλα Άννα(6 χρονών), παίζω
- Όχι μπάλα μέσα στο σπίτι Κωστάκη
- Προσέχω, εεε δώστη μου!
- Είπα όχι!! Ακούς??
Πφφφ πολύ έχω νευριάσει. Δεν έχω με τι να παίξω, τρέχουν οι μύξες μου,η Άννα μου πήρε την μπάλα, θέλω να φύγω και πονάει το στομάχι μου.
- Μαμά θέλω να φύγω τώρα!!Δεν έχω με τι να παίξω!!
- Έλα Κωστάκη μου, είπαμε θα περιμένουμε να σβήσουμε τα κεράκια να φάμε τούρτα
- Δεν θέλω τούρτα!
- Ε τι σε πιασε τώρα,αφού σου αρέσει, έλα τώρα πήγαινε παίξε με την Άννα
- Δεν θέλω να παίξω με την Άννα!Μου φωνάζει
- Έλα Κωστάκη που φωνάζει η Άννα! Αντε πήγαινε. Δεν πρόκειται να φύγουμε τώρα.
Γκρρ τα νεύρα μου. 
Πάω στον Μάνο
- Μάνο να παίξω κι εγώ λίγο τώρα με την μπουλντόζα?
- Όχι, όχι όχι!
Ε έχω θυμώσει να βρει να παίξει με κάτι άλλο τόση ώρα παίζει. Θα του την πάρω, να του δωσα το κουβαδάκι!
(Ο μικρούλης Μάνος κλαίει πολύ)
- Κώωωστα, δώσε γρήγορα τη μπουλντόζα πίσω στον Μάνο! Τώρα είπα!! Είναι μικρούλης και του την πήρες μέσα από τα χέρια!
- Μα, μαμά θέλω κι εγώ να παίξω, δεν έχει να παίξω με κάτι άλλο
- Δεν θα το ξαναπω, δώσε στο παιδάκι τη μπουλντόζα να βρεις να παίξεις με κάτι. Μην τα θες όλα δικά σου! 
Τώρα θύμωσα πολύ, έχω πει στον Μάνο να παίξω κι εγώ τόσες φορές, η Άννα μου πήρε την μπάλα και μου φώναξε, βαριέμαι και δεν θέλω να φάω τούρτα, πονάει το στομάχι μου και τρέχουν οι μύξες μου!!!
( Ο Κωστάκης αρχίζει κρίση γκρίνιας, σπρώχνει το Μάνο και πέφτει κάτω και φωνάζει στη μαμά του οτι δεν την θέλει)
- Κώστα σταμάτα αμέσως, κάνεις σαν μωρό παιδί επειδή δεν έγινε το δικό σου! Τι αντίδραση είναι αυτή, ηρέμησε λίγο γιατί θα φύγουμε αμέσως και θα πας στο κρεβάτι σου χωρίς παραμύθι!Ζήτα συγγνώμη στο Μάνο αμέσως!!
....


Πως θα αποφεύγαμε την κρίση θυμού του μικρού Κώστα?

Αυτή η μητέρα εκεί που καθόταν και συζητούσε ακούει ένα έντονο κλάμα ενός μικρού και τον γιο της να του έχει βουτήξει το παιχνίδι, και μετά να παθαίνει κρίση γκρίνιας και θυμού! Επιφανειακά είναι σίγουρο οτι ο Κώστας συμπεριφέρθηκε άσχημα και άδικα θύμωσε και αντέδρασε έτσι, φαίνεται ότι απλά δεν έγινε το δικό του και νευρίασε για αυτό το λόγο. 
Όμως το παιδί είχε αυτήν την συμπεριφορά γιατί πολλές φορές δεν ικανοποιηθήκαν οι ανάγκες του χωρίς να το καταλάβει η μητέρα του. Ήταν εκνευρισμένο και έφτασε στο όριο του.
Σύμφωνα με αυτό το βιβλίο (και πολλά άλλα) οι γονείς καλό θα ήταν να συζητήσουν με το παιδί γιατί συμπεριφέρθηκε με έναν τρόπο που δεν ταιριάζει στον χαρακτήρα του, να ακούνε τις ανάγκες του και να τις ικανοποιούν. 
Η μητέρα του Κώστα έπρεπε να τον ακούσει όταν ήθελε χαρτομάντηλο, να τον ρωτήσει γιατί ήθελε να φύγουν, να τον ρωτήσει γιατί βαριέται για να του δώσει την ευκαιρία να  της εξηγήσει για τα παιχνίδια, να τον ρωτήσει για την Άννα, και στο τέλος να τον ρωτήσει γιατί πήρε το παιχνίδι από το Μάνο, χωρίς να τον κρίνει και να βγάλει το συμπέρασμα της αμέσως γιατί ίσως είναι και η μαμά του Μάνου μπροστά και θέλει να φανεί καλή μητέρα. 
Τα μικρά μας θέλουν να μας μιλήσουν, εμείς τα ακούμε, τους δίνουμε την ευκαιρία να μας εξηγήσουν?

Από τα αγαπημένα μου βιβλία, θα σας πρήξω με αυτό!!

Βιβλιογραφία
Dr Gordon Thomas(2000). Τα μυστικά του Αποτελεσματικού γονέα,ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ(2009). ISBN: 978-960-368-452-7

4 σχόλια:

  1. Πολύ καλό!!!
    Τόσο που πραγματικά με εβαλε σε σκέψη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το γεγονός ότι σε έβαλε σε σκέψη και μόνο το άρθρο μου με χαροποιεί ιδιαίτερα!!Ευχαριστώ πολύ

      Διαγραφή
  2. Δεν έχουμε μάθει να ακούμε και δε μαθαίνουμε και εμείς τα παιδιά να ακούν... Καιρός να καταλάβουμε ότι καλύτερος γίνεσαι όταν μπορείς να τσαλακωνεσαι, να μη σε νοιάζει η εικόνα σου και να παίρνεις στα σοβαρά κάθε παιδί. Ξέρουν την αλήθεια τους μπορεί να μην τη βάζουν σε λέξεις, αλλά την δείχνουν. Ας ανοίξουμε τα μάτια και τ αυτιά μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πόσο δίκιο έχεις και αυτό προσπαθώ να κάνω κι εγώ με τον μικρό μου και πραγματικά επικοινωνεί με τόσους διαφορετικούς τρόπους και όταν τον καταλαβαίνω είναι πανευτυχισμένος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ShareThis